Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Lizzie Bennet Diaries: Seriál nové generace

Je jí 24 let, studuje masovou komunikaci a dělá vlog (videoblog) o svém životě. Zní to jako popis jednoho z mnoha vlogů, na které můžete na youtube narazit. Až na to, že tentokrát jde o moderní adaptaci Pýchy a předsudku od Jane Austen - a zároveň o pokus, kam až se jde s pomocí nových médií vydat.

Klasika v novém

Lizzie Bennet je sebevědomá, emancipovaná žena, která velmi ráda říká, co si myslí, k čemuž se jí vlog výborně hodí. Žije se svými rodiči a dvěma sestrami: tichou a empatickou Jane a energickou, poněkud bláznivou Lydií. Zatímco sestry se ve videích často objevují, rodiče jsou jen občas ukazováni pomocí tzv. „costume theatre“ - jejich roli hraje Lizzie nebo kdokoliv, kdo je zrovna po ruce. Kromě sester je tu také její nejlepší kamarádka, Charlotte Lu, která videa stříhá, edituje a účinkuje v nich. Na tomto základu se pak rozjíždí celý dobře známý příběh - vztah Jane a bohatého mladíka jménem Bing Lee (v originální verzi Bingley), do kterého zasahuje jeho manipulativní sestra Caroline a „pyšný a nesnesitelný“ William Darcy (v originále Fitzwilliam Darcy). A nebyla by to paní Bennetová, aby neviděla cíl svého života v provdání dcer…

Příběh se odvíjí podle předlohy, jen občas je děj aktualizován - například pan Colins, v knižní předloze nápadník Elizabeth, je tu možným obchodním partnerem, ovšem jeho protivná povaha je dokonale zachována. Darcyho panství Pemberley je zase přetvořeno na jeho firmu Pemberley Digital. Pokud znáte knihu (nebo alespoň předchozí, klasické adaptace), odhalíte spoustu vtipných narážek a paralel.  

Komplexní realita

Videoblog je hlavním, ale ne jediným prvkem, který ke světu moderní Pýchy a předsudku patří. Kromě něj jsou tu jakési doplňující vlogy, jeden Lydiin, druhý dělaný Darcyho sestrou Gigi (Geogriana) a třetí mladší sestrou Charlotte, Mariou Lu. Také se můžete podívat na videa „Otázky a odpovědi“ (např. Lizzie´s first Q&A Video). Zároveň byly v době vysílání aktivní twitterové účty jednotlivých hrdinů, přes které si vyměňovali názory a komunikovali s fanoušky jako skutečné postavy. Také byli aktivní na Tumbler, kde jsou vyvěšeny rodinné momentky, fotky z Janinyho Lookbooku apod.  A samozřejmě si můžete najít i oficiální webové stránky, kde je konečně možné vypátrat i něco víc o hercích, producentech a scénáristech. 

Nová média, nová realita

Tvůrci prostě využili všech možných cest, které jim nová média nabízejí, aby vytvořili příběh úzce se blížící realitě. Propojením všech sítí, které mladí lidé používají ke komunikaci přes internet, příběh zapadá do současného světa a i přes romantické prvky působí velmi skutečně. Zvlášť pro ty, kdo seriál sledovali v „reálném čase“ mezi dubnem 2012 a březnem 2013 (příběh měl nakonec sto dílů). The Lizzie Bennet Diaries se vezou na módní vlně vlogů (které v popularitě nahradily psané blogy), ale bylo by zavádějící takto zjednodušit jejich úspěch (první díl už má přes milion zhlédnutí).

Současným trendem je nesporně snaha zapojit fanoušky do dění a dát jim pocit „skutečnosti“. 3D a nyní i 4D kina mluví za vše. Ovšem nutnost udržovat zájem příznivců a dávat jim nové podněty se přesouvá z kin právě na internet, který v tomto ohledu nabízí nekonečné možnosti. Můžete tak na Twitteru sledovat třeba účty jednotlivých Avengerů a číst si jejich výměny názorů - nezáleží přitom tam moc na tom, jestli jde o účty spravované studiem Marvel, nebo nějakými nadšenci. Stejně tam Lizzie Bennet Diaries se tváří naprosto skutečně.

Rychle a emotivně

Kromě toho, že si Lizzie Bennet Diaries pohrávají s blízkostí reality, nabízí formát „vlogových seriálů“ i další zajímavé prvky.  Jednotlivé díly trvají mezi třemi a šesti minutami, do nichž se musí vměstnat uzavřený minipříběh, aby epizoda nebyla jen prázdným plácnutím. Posunout děj kupředu ve třech minutách osobně považuji za nejvyšší scénáristické umění. Navíc vlogy kladou velké nároky na herce, například nutností vyjadřovat se velmi expresivně (protože deníčky jsou nakonec o emocích). V rámci „costume theatre“ také hrají i ostatní postavy, z nichž některé máme možnost vidět „naživo“ v jiných videích, takže srovnání je neúprosně. A herci z něj vychází velmi dobře. Většina hlavních protagonistů je přitom divákům nejspíš neznámá. Ani představitelka Lizzie Ashley Clements za sebou nemá žádný známý projekt.

To ovšem neplatí o všech tvůrcích. Jedním z producentů a „otců“ samotné myšlenky je Hank Green, známý americký vlogger. Mohli jste ho zaznamenat třeba v souvislosti s youtube kanálem Vlogbrothers, jenž spravuje spolu s bratrem, spisovatelem Johnem Greenem (autor Hvězdy nám nepřály, Hledání Aljaška a dalších) a okolo něhož existuje celá komunita Nerdfighterů. Možná jste narazili na jejich druhý společný projekt  CrashCourse, v němž pomocí videí vysvětlují témata z historie, literatury, biologie a chemie. A mnoho dalšího. Hank Green je příkladem člověka, který dokonale podchytil význam nových médií a umí s nimi pracovat, což mu přináší nejen popularitu, ale i významné možnosti, jak něco změnit.

Pro dnešní svět populární kultury je totiž velmi typické, že divák nechce jen sedět v kině nebo doma u počítače a dívat se. I kolem seriálů, jež nejsou podobně interaktivně pojaté, se shromažďují fanoušci s chutí zapojit se. Oblíbenost filmu dnes poznáte podle toho, kolik příběhů ve stylu fan fiction je o nich napsaných. Vzhledem k tempu vývoje nových médií a rychlosti, se kterou zase vychází z módy, je velmi těžké předpovídat, jaký typ pořadů budeme sledovat v blízké budoucnosti. The Lizzie Bennet Diaries jsou ale příkladem toho, jak by to mohlo vypadat - osobně bych si na tento formát klidně vsadila.

 Zdroj hlavního obrázku: www.larkable.com

Fotogalerie: 

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio