Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Muži, kteří nenávidí ženy

Jeden film, dva redaktoři a spousta názorů. Vzali jsme si na mušku film Muži, kteří nenávidí ženy. Film o zajímavé Lisbeth Salanderové natočený podle bestselleru Steiga Larssona zaujal diváky už ve své skandinávské podobě. Hollywood se svou verzí na sebe nenechal dlouho čekat - a právě tato verze zaujala naše redaktory.

Jakub Střelec: V celé filmové branži je jen pár režisérů, kteří se mohou pyšnit tím, že nenatočili vyloženě špatný snímek.

Proslulý David Fincher (Klub rváčů, Sedm) do tohoto elitního klubu bezesporu patří. Mnozí z vás se jistě sami sebe ptají, proč se rozhodl adaptovat první díl známé severské knižní trilogie S. Larssona, když relativně nedávno sami Švédové úspěšně toto dílo převedli na filmová plátna. Já odpověď neznám, ale ze začátku jsem byl trochu zklamaný, protože se mi látka zdála neoriginální pro tak osobitého režiséra.

Nevyjasněný záměr

Hlavní kámen úrazu spočívá v samotné adaptaci, kdy se musí mnoha set stránkový obsah knihy zkrátit do nějaké únosné délky filmu, která i tak činí skoro 3 hodiny. Je jasné, že tvůrci při psaní scénáře museli mnoho vynechat, a proto si postupem času divák uvědomuje, že některé události, které by dávaly celému snímku ucelenější formu, prostě chybí. A naopak posledních zbytečných 20 minut působí jako velice uspěchaný „film ve filmu“, který by mohl být celý vynechán a žádný veliký rozdíl by to nebyl. Zdá se mi, že Fincher dopředu nevěděl, jaký typ filmu chce natočit. Muži, kteří nenávidí ženy kvůli své nelineárnosti nejsou ani další Sedm, ale ani nový Zodiac. Proto po žánrové stránce působí dílo rozpačitě. Na jednu stranu se to tváří jako politické konverzační drama, na druhou jako špinavá detektivka a na potřetí jako psychologicko-sociální sonda do společnosti. Co si z toho má divák odnést?

Celkové hodnocení filmu: 80%

 Petra Šemíková:

Po všech stránkách vytříbený film režiséra Davida Finchera. Je ale lepší než originál?

Jeden z očekáváných snímků minulého roku. Fincherova adaptace románu švédského spisovatele Larssona přichází dva roky po úspěšné verzi z domoviny zesnulého autora. Má tento film ještě co nabídnout?

Nečekaně sehraná titulní dvojice

Sníměk nominovaný na pět oskarů šel na trh s” velmi dobrou kůží.” Nečekaně přirozeně se Daniel Craig převtělil z agenta s povolením zabíjet do role novináře, který chce očistit svou pověst, spolupracujícího s na první pohled drsnou hackerkou Lisbeth Salanderovou.

Fincherova severská kombinace celku a detailu 

Temnou atmosféru vyšetřování a odkrývání špinavé pravdy dokresluje drsná švédská příroda. Kamera skvěle pracuje s Fincherovým smyslem pro detail. Režisérův chladný a odtažitý styl spolu se severským prostředím připomíná Bergmanna. Příběh postavený na dialozích se odvíjí kontinuálně a graduje. Není vždy lehké adaptovat knihu a přitom nevynechat důležité části. Je to také o rozhodnutí, jestli film udělat chytlavý pro čtenáře předlohy nebo srozumitelný pro nečtenáře: snímku se myslím podařilo jen to druhé. Z většiny ohlasů fanoušků Larssonovi trilogie je patrné, že upřednostňují švédskou verzi.

Dráždivé drama

Film rozhodně není snímek na pohlazení duše. Je to surový, drsný detektivní thriller. Přiznávám, že bych se na něj podruhé nepodívala. Je to ale kvalitní filmový počin, který je dobré vidět, pokud stojíte o potrápení svých mozkových buněk a morálních hranic.

Celkové hodnocení filmu: 60%

Fotogalerie: 

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio