Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Praha dostavuje metro, půjčí si 8,5 miliardy od EIB

V úterý pražští radní rozhodli, že v první části úvěru si Praha od Evropské investiční banky půjčí tři miliardy korun. Toto rozhodnutí ale ještě musí schválit zastupitelstvo. Radní pro dopravu Josef Nosek uvedl, že Praha nejspíš bude muset čerpat celý úvěr ve výši 8,5 miliardy.

V úterý pražští radní rozhodli, že v první části úvěru si Praha od Evropské investiční banky půjčí tři miliardy korun. Toto rozhodnutí ale ještě musí schválit zastupitelstvo. Radní pro dopravu Josef Nosek uvedl, že Praha nejspíš bude muset čerpat celý úvěr ve výši 8,5 miliardy. Nabízený úvěrový rámec EIB byl přitom až 11 miliard korun.

8,5 miliardy si Praha vypůjčí na 30 let s odkladem splatnosti na šest let. Čerpání úvěru by mělo být rozděleno na tři fáze, přičemž další jeho část se bude nejspíš schvalovat ještě tento rok. Půjčka EIB si žádá dvouprocentní úrok a Praha ho bude moci předčasně splatit po 18 letech. „Je to extrémně výhodný úvěr, který nám v podstatě umožní dostavět trasu metra A," pochvaloval si Nosek.

Peníze mají být investovány do stavby a technologie, nákup souprav se z nich hradit nebude. V roce 2008 byla odhadovaná ceny dostavby stanovena na 18,7 miliardy bez DPH, cena v roce dokončení by pak měla být 21,1 miliardy korun. Trasa metra A bude o 6134 metrů delší a na tomto úseku vyrostou čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol, kde bude také končit. Provozu se cestující dočkají v roce 2014, i poté ale bude stavba metra A pokračovat.

Plánován je přírůstek 12 kilometrů na letiště přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Na Dlouhé Míli navíc vznikne velký dopravní terminál kvůli křížení s železnicí. Velkým plusem je, že všechny stanice budou bezbariérové. Díky půjčce z Evropské centrální banky je sice jeho stavba ve srovnání s jinými zdroji finančně nejpříznivější, přesto jde o velkou finanční zátěž. Kvůli financím nedávno ztroskotal i plán na výstavbu trasy D, a tak se nabízí otázka, zda je to v období tolika škrtů skutečně nezbytná investice.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio