Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Předlistopadové praktiky v českém školství aneb šokující kauza na brněnském gymnáziu!

Máte negativní názor na fungování českého školství? Po tomto článku ho budete mít zcela jistě. Šokující kauza, která se odehrála na půdě brněnského gymnázia na Slovanském náměstí, dokazuje, že v ČR stále vítězí zájmy osobní nad těmi společnými.

Naše školství někdy připomíná takový malý stát ve státě, ne-li přímo absurdistán. Zájmy školy a studentů bývají odsouvány na druhou kolej, kritické poznámky z profesorských i studentských řad nekompromisně zametány pod koberec, o studenty se v podstatě nezajímá nikdo.. A co se vlastně tentokrát stalo?

Dějištěm celé kauzy je brněnské gymnázium na Slovanském náměstí, kde měla výuka probíhat částečně v angličtině. Ačkoliv byl projekt štědře dotován EU, nakonec nedopadl tak úplně podle původních představ. Mimo jiné za to může nedostatečná jazyková vybavenost některých učitelů (kteří se ovšem snaží do projektu aktivně zapojit) a také fakt, že škola nebyla na realizaci celého projektu dobře připravená. Přesto však škola každoročně otevírá své brány zahraničním studentům, kteří jsou nuceni účastnit se vyučování v češtině (které samozřejmě nerozumějí), ačkoliv jistě čekali od projektu něco jiného.

Staré vedení školy možná nechalo věci zajít příliš daleko, nicméně projevilo ochotu celou situaci řešit a nasměrovat projekt správným směrem. Bohužel, ač mělo s projektem velké plány, již je nestihlo realizovat. Pana ředitele Filouše, jemuž věk i zdravotní stav velely na ředitelský post dále nekandidovat, nahradila v červnu letošního roku Mgr. Kopecká (místopředsedkyně odborové organizace na škole), která se nikdy netajila svým negativním postojem k rozšiřování výuky jazyků. Ve škole se proti jejímu zvolení zvedla vlna nevole a sám bývalý ředitel průběh a výsledek řízení zpochybnil. Učinil tak v dopise, který adresoval hejtmanovi Jihomoravského kraje.

Poukazuje v něm například na existenci „černé odborové listiny“, na níž se vyskytoval seznam uchazečů naprosto nepřijatelných pro výkon funkce ředitele školy. Vyskytl se na něm i RNDr. Dittrich, Filoušův zástupce (Filouš do něj vkládal veliké naděje a pokládal ho ze všech uchazečů za nejkompetentnějšího, což mu bylo potvrzeno i mnoha odborníky, kteří Dittrichovo vítězství považovali za jistou věc). Tato listina ředitele patřičně šokovala a silně mu připomínala předlistopadové praktiky. Nyní cituji přímo z jeho dopisu: „Na přihlášené uchazeče jsem se dozvídal zaručené zprávy typu: Jeden v roce 1988 na pohřbu studentky školy PRÝ strhl jedné studentce křížek z krku, druhý se už ‚tak tak‘ pohybuje na vozíku a školu není schopen řídit apod.“ Na tyto prapodivné praktiky si stěžoval u školské rady, ovšem žádné odpovědi se mu nedostalo. Pan ředitel také nechápavě kroutil hlavou nad konečnými výsledky, v nichž RNDr. Dittrich skončil poslední. Mgr. Kopecká, která jako jediná nevyvěsila životopis a koncepci rozvoje školy na webové stránky jako ostatní kandidáti, zvítězila. A to přesto, že odborností zdaleka nedosahuje kvalit dalších kandidátů a její projekt na rozvoj školy navrhuje rozšířenou výuku angličtiny v podstatě zrušit.

Tento nečekaný vývoj událostí zapříčinil odchod dvou oblíbených profesorů (jeden z nich byl údajně nařčen z tajného kopírování koncepce rozvoje školy Mgr. Kopecké, která v tu dobu nebyla přístupná na webu školy) a samozřejmě vedl k celkovému zhoršení a vyostření atmosféry na škole. Přibylo mnoho nových profesorů (většinou známí ředitelky Kopecké a její zástupkyně Mgr. Gorodecké), stávající profesoři mají strach vyjádřit svůj názor na současné vedení. Na škole byla také v září zavedena nová restriktivní opatření a mnohá další se chystají (čipové dveře k evidenci všech příchodů a odchodů...).

Jmenujme např. propustky: „Pokud chce student odejít ze školy dříve, musí se omluvit svému třídnímu profesorovi, ale i profesorovi nadcházející hodiny, dále na vrátnici odevzdat svou propustku a následně, po dlouhém a vyčerpávajícím procesu, je vypuštěn ze školy. Další den však musí přinést ‚oficiální‘ omluvenku,“ svěřuje se jedna ze studentek. A další tamní student ji doplňuje: „Škola je zamlklá, takže se nikdo nedostane ven a ani dovnitř.“ Propustky patří k nejkritizovanějším změnám, které se ve škole odehrály. "Školu nesmíme opustit jak v průběhu hodin, tak o dvou půlhodinových přestávkách... Představte si léto a park před školou! Kde budeme my? POD ZÁMKEM," stěžuje si jiná studentka.   

Na škole také došlo k rozdělení obědové pauzy. „Dříve trvala 50 minut, nyní jsou z ní dvě 30 minutové, které ale mají mezi sebou hodinu. Tedy máme výuku do 11:30, pak je půl hodiny pauza. Takže od 12:00 do 12:45 je hodina a od 12:45 do 13:15 je další pauza. Zcela nesmyslné,“ vyjadřuje se studentka.

Studenti nejsou nadšeni ani z brzkých začátků vyučování, jež Mgr. Kopecká slibovala značně omezit. Přesto však mají některé třídy 4krát týdně od 7:00! Tímto krokem chce vedení údajně vyjít vstříc dojíždějícím studentům...

Prostor ke komentáři celé kauzy jsme dali i vedení školy. Bohužel Mgr. Kopecká odmítla sama celou kauzu komentovat. „Byla jsem do své funkce regulérně zvolena a nemám tedy důvod se k čemukoliv vyjadřovat,“ sdělila nám telefonicky.

Co říci závěrem? Inu... Obrázek o tom všem si udělejte sami. My vás budeme nadále informovat o poměrech na brněnském gymnáziu. A pokud máte vy ve svém okolí podobnou kauzu či jste se stali svědkem něčeho „nekalého“, neváhejte a dejte nám vědět!!!

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio