Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Zasedání Sdružení gymnaziálních samospráv aneb jak to vypadá s maturitami

Často slýcháváme, že se my, mladí, se nezajímáme o politiku a dění kolem nás. Sdružení gymnaziálních samospráv (dále jen SGS) je živoucím důkazem toho, že to rozhodně není pravda. V pátek 5.10. se diskutovalo na půdě senátu o nové podobě státních maturit se stínovým ministrem školství Chládkem a pedagožkou Tumovou. A my jsme byli u toho!

Nepokládám za nutné vám zdlouhavě popisovat průběh jednání, jelikož jsem si jistá, že vás zajímají především jeho výsledky! Jak by státní maturity v budoucnosti mohly vypadat? Ti, kteří budou maturovat do roku 2015, se žádných velkých změn nedočkají. Čeká je maturita v podobě, v jaké byla parlamentem schválena nedávno - tedy jednoúrovňová. Ale co pak? Nemyslete si, že s rokem 2015 přijde revoluce. Vlastně by se toho tolik změnit nemuselo. Ke zrušení státních maturit tedy rozhodně nedojde. Chládek sám se vyjádřil jasně PRO státní maturity. Líbí se mu myšlenka sjednocení maturit a také namítá, že byly až příliš velkou investicí na to, aby byly jen tak zase zrušeny. Jak jsem již zmiňovala, státní maturita zůstává, ale v jaké podobě... to je zatím ve hvězdách.

Povinné (respektive povinně volitelné) předměty nám zřejmě zůstanou. Ovšem zkoušky by měly být mnohem variabilnější - například důraz na češtinu na učilištích je nesmyslný. I z tohoto důvodu by měla maturita vycházet z typu dané školy. Na gymnáziu tak můžeme očekávat vyšší úroveň, která by měla zaručit také větší váhu maturit u univerzit, které k nim doposud příliš nepřihlížely . Zároveň je nutno brát v potaz, že zavedení dvou úrovní by maturity prodražilo minimálně o 4%. Podle Chládka je řešením zavedení mistrovské zkoušky, která by maturitu mohla nahradit na učilištích. Výrazně by se ušetřilo také maturitami v elektronické podobě, na to však školy zatím nejsou připravené a ani vybavené. Tato možnost se ovšem nabízí jako rozumné řešení do budoucnosti.

Pedagožka Tumová se právě elektronické podoby maturit zastává. Řešení vidí v databázi s cca 20 000 náhodně generovanými otázkami. Díky tomu by se zabránilo i opisování. Zároveň ale říká, že hodnocení škol podle maturit je špatné. Poukazuje mimo jiné i na to, že díky rozdílným úrovním neexistuje žádný způsob, jak školy mezi sebou vzájemně srovnat. ,,Navíc není možné srovnávat gymnázium s učilištěm," dodává. Nadhodila také velmi zajímavou otázku - nebylo by lepší peníze investovat přímo do školství, než do jedné jediné zkoušky? Komentovala to větou : ,,Školství není o zkouškách, ale o získaných vědomostech".

Fakta o státních maturitách

→ Jeden rok maturit v ČR stojí 250 – 300 milionů

→ Ačkoliv byla loni možnost volby až 3 předmětů- 70%  žáků volilo pouze dva

→ Na středních školách byla neúspěšnost 21%

→ Na gymnáziích byla neúspěšnost 4%

→ Příprava na státní maturity trvala 14 let a stála již 1,4 miliardy

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio